Rahmat Ujian


study...study...study....
tp, still lg rezult exam x gempak...
jom discover, kt mane salah kita???

dulu, inilah keyakinan aku, bila kita study mesti boleh jawab exam.... tapi, sedar tak sedar Allah dah tunjukkan yg sebenarnya...bahawa study BUKAN untuk exam...tp, belajarlah kerana Allah...bila belajar kerana Allah, kita takkan mengeluh, kita akan yakin bahawa Allah akn tolong kita bila susah atau pun senang... selalu kite dengar.. TAK KIRA SEKOLAH MANE, KELAS MANE. SEMUA ORANG BOLEH BERJAYA... wahai hati.. nawaitu itu penting...

tapi kadang2 niat dah kerana Allah, tapi still lagi x dpt.. knp?? terus aku cari jawapan, akhirnya aku temuinya.. mungkin tiada keberkatan dalam pelajaran kita,,, mmg betul, aku yakin bhw dalam pelajaran aku mesti ada yang lubang2 dengan keberkatan... mungkin sbb aku pergi klas lambat, ada salah dgn lcturer n then x mnx maaf, mgkin main phone tgh bljar...tak tumpu pada lecture lecturer, cuit2 kawan sebelah.. selalu mengantuk dalam kelas.. x datang kelas... pendek kate..  adab seorang pelajar dengan guru slightly diabaikan.. 

tapi.. sekali lagi terasa kekurangan.. nawaitu sudah pun aku ubah.. adab dengan guru sudahpun aku cuba jaga.. bila lihat sekeliling.. ramai rakan-rakan terdekat ku ada pasangan masing-masing. malam-malam selalu bergayut dengan org tersayang..tiba-tiba Teringt kenangan silam.. pemikiran jahil tatkala dulu.. sibuk dengan menjaga perasaan si dia. layan juga si dia sampai masa terbuang mcm tu shj.. tapi sekarang aku sudah tinggal dunia itu. sdh tiada lelaki dalam hidup aku sebelum smpai waktu nya... namun kenapa aku masih belum dapat mengecap ketenangan dalam belajar? Baru ku tahu... aku sebenarnye x jaga batas pergaulan aku dengan lelaki ajnabi dengan sebetulnya. berbual tentang lelaki hensem yang entah die kenal atau x aku nie... chating sampai larut malam tanpa ada hal-hal yang takhassus..  aku tak jaga perkara-perkara itu.. nampak remeh.. nampak x sporting kalau x join... tapi bende remeh tu la yang sebenarnye effect hati kita..


tapi, kadang2 dah jaga semua tu, tapi still lagi aku pelik kenapa aku xleh nk achieve rezult cam org laen.. knp?? terus Allah bg aku jawapan ,,, kau dah jaga semua bentuk dalam menuntut ilmu, tapi kau lupa nk jaga ibu segala ilmu...

Lailahaillallah... btul lah,,, aku terlalu cbuk dengan buku2 dunia tapi aku lupa pada AlQuran... Lupa menjaga hafazan yang dulu susah payah aku hafal sehari ke sehari..  tiada mase khusus untuk ulang hafazan. tiada mase memperbetulkan bacaan alquran....  sedangkan mase untuk perkara lain sering aku lebih-lebihkan.. Dalam seminggu 2/3 kali je aku sentuh Al-Quran...
Ya Allah, mgkin ini khilaf aku...maafkan aku kerana aku seorang manusia yang sentiasa penuh dengan dosa2...jadikan aku penuntut ilmu yang beramal dengan ilmunya...


Setelah kesekian lamanya baru ku sedar..
NUR tidak akan masuk dalam hati yang kotor. Ilmu itu Nur

No comments:

Post a Comment