Aku belajar bersabar lagi

Allah is the best planner

~Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh~
salam pagi jumaat penghulu sekalian hari yang penuh barkah

Bangun-bangun pagi ni terus bukak laptop. kelas math yang tiba-tiba batal menybabkan aku teruskan tidur tanpa menyedari suda pukul 10.. kehkehkeh.. kalau mak aku bace pasti kene bebel da.. alah itu lumrah ku bile di rumah,, nie pasti dialog utama bile *anak gadis* bangun lewat. "mcm mane la nak jadi bini orang nnti" haha.. kawen-kawen tolak tepi dulu.. sekarang ni nikmati hidup bujang sepuas-puasnya.. hoho.
okeh. Back to story, bukak-bukak je laptop.. notification yang sedia ade bewarna merah bernombor 4 kelihatan.. 4 jer,(hati kecil ku berbunyi. tapi bukan notification 4 yang aku ingin karangkan.. xde kerje pulak nameye. biase la kite akan bukak notification tu kan. bace ape yang terbaru yang perlu kita tahu tentang dunia kwan-kawan kite.. dan sebagainya..Lantas satu update status milik kawan aku seorang ini menarik perhatian aku.. kawan aku itu sekarang bergelar pelajar jordan. pelajar medic, Kos pengajian yang aku sering damba-dambakan....asal bermadah sangat ni.  Seronok membaca shared link pada blog die yang berkisar tentang pengalaman beliau di bumi amman... Beralih pada rakan ku di mesir.. jurusan medik juga..  LAter aku mengjegah pula di blog kawan aku yang sepatutnya aku bersama beliau sekarang  sama-sama dalam jurusan medik.. Tapi kenapa aku tak pergi sekali dengan dia minggu lepas? kenapa aku x teruskan pemohonan aku ke mesir?  Gambar-gambar kawan-kawan di bumi asing, buat aku sedikit cemburu.. rase menyesal yang amat sangat kerana x turut serta.. the word KALAU LA. IF I. flow like a water from my mouth.. x sedar itu pengucapan dari syaitan.. jujur aku katakan...  Aku x redha lagi walau pun die da berlalu.. (Redha itu ikhlas) dan aku tidak ikhlas..


Tapi bila terbaca post-post rakan-rakan ku yang lain.. Aku sekarang harus sedar..  aku harus bersyukur.. Bila baca post-post rakan-rakan aku..di blog, di fesbuk, di kemudian hari.. baru aku sedar, payahnya berada di  bumi asing.. jika tiada kekuatan yang betul-betul entah bertahan atau tidak disana. dengan keadaan berjauhan dengan keluarga.. sukar nak berkomunikasi dengan penduduk disana, bila fikir-fikir balik. jika aku berda di keadaan seperti itu, aku x kan kuat,, yela. belum cuba belum tahu... tapi x ingin juge da terhantuk baru nak tengadah... Bila fikir-fikir kembali.. betullah kate mak aku.. kalau betul-betul nak pergi overseas ..pergila dengan suami.. bukan dengan kawan-kawan.. sbb kite x leh nak jangka sifat kawan kite. apatah lagi kawan  yang baru kite kenal.. ditinggalnya kite sendirik kat sane... masyaAllah.. macmane la keadaannya nnti. terkontang kanting.. Oke itu possibilty yang jarang sekali berlaku.. xkan la orang malaysia nak pedajal orang malaysia kan. kate 1Malaysia. kehkehkeh.. 

Bersyukurla dengan apa yang kita ada sekarang. InsyaAllah.. Allah akan beri kita kekuatan untuk meningkatkan mutu apa yang kita ade sekarang.. 
OKe ini post tergantung. semting error berlaku.. 

No comments:

Post a Comment