IT'S NOT OVER YET.. don't make fun

SPM da abis
lifE in SKul da abis
studying life da abis

tapi tu x bermakna LIfe kita da abis. x munasabah kalau mengatakan "aku boleh buat apa saje pas SpM nie" or else "aku da BEBAS!". n x relevan kalu kite nak buat sesuatu yang akhirnya akan menjatuhkan maruah kite sendiri.. aku hairan knp remaja lepasan SPm mnjdikan alasan lepas SPM sbagai satu Moment untuk buat bnde2 mengarut. for instant la... Budak alim sebelum Spm senang2 je jadi Mat rempit tgh jalan, kutu rayau, kaki mengorat, kaki bersiul, n pencuba tegar bnde2 haram durjana such as rokok, ganja, n dadah.(nauzubillah)... OK itu example yg sgt besar perubahannya. kite beralih pada example yg simple2 yg pernah aku dgr..
" aku nak selalu berkepit ngn makwe or pakwe ak. sbb kan spm da over" or "ak nk heboh satu dunia bahawa Aku Sayang dia" or " ak nak malukan dia, padan muka dia" or " Perkara yg mamat/minah tu buat. aku akan aibkan dia".. aku beranggapan.. mereka2 ni menjadikan alasan abis Spm, x pe.. x kire da.. sbb sblum spm kene la jage adab sopan. takut nanti effect mase nak jwab pekse. kene la jage hubungan ngan Allah dgn baik2 sebelum SpM.. nnti senang ket Allah nak tolong mase pekse... Ak pelik.. Allah ade DUA ke? sebelum n selepas SpM. sape yg x ckp TIDAK tu, adalh termasuk lam syirik khofi..
Ok then...ak x nak menmanjangkan syarahan ak nie.. ak cume nak bwk remaja2 zaman sekarg n Aku sendiri sedar bhwa HIDUP SElEPAS SPM nie baru memberi satu cabaran yang kecik bagi kite. elekkan daripada berfikiran kolot nak wat ape2 saja yang leh menghancurkan diri kite sendiri akhirnya. Jangan mencari musuh waktu ini, jangan abaikan tanggung jwab kite pada Dia waktu ini,waktu ini la kite perlu cari kekuatan, kerana zaman sekolah menengah, zaman masih ade bimbingan tulus dari cikgu2, ustaz2, ustazah2 sudah berakhir,, sekarang inilah.. bergantung pada diri sendiri plak untuk membina kekuatan itu. KEKUATAN DARI DIRI SENDIRI... jgn sbb perkara remeh temeh smcm masalah cinta, maslah ngn family, masalh ngn kwan buat Hidup kita da rase berserabut... Kita Masih ad Dia untuk mengadu segalanya..
MASE inilah.. JANGAN LARI DARI TUHAN.

No comments:

Post a Comment